torsdag 29 augusti 2013

Andningspaus och en liten vink till Ryssland

Här går det minst sagt undan!
Förra veckan kom vår nya kyl - en side-by-side med en sådan där liten lucka i ena dörren så att man kan trycka ut kallt vatten direkt i glaset. Just den där vattenfunktionen har jag länge, länge önskat mig. Jag är jätteglad över det här kylskåpet. Och nu har vi till och med frys i köket så att man slipper springa ner i källaren så fort sonen utbrister "ätta" (ärtor) vid matbordet.
Sovrummet är numera färdiggipsat och ska spacklas. Mysteriet med vad det är för rör som fanns bakom garderobsväggen är löst och åtgärdat på ett osynligt sätt. Det ska bli skönt att få flytta in i ett färdigt sovrum en vacker dag med rejäla garderober.

Numera jobbar vi båda heltid igen och sonen är på förskolan. Terminsstart innebär alltid turbulens och mycket att göra på jobbet. Ovanpå det kommer den där distanskursen som jag måste läsa vid sidan av på halvfart i svenska som andraspråk. Det är verkligen ingen slappekurs utan rejält att läsa och reflektera över och en ordentlig blåslampa efter sig har man också. Sedan helgen har jag inte tagit några pauser på jobbet, jag har gått upp tidigt på morgonen och pluggat till sent på kvällen. Jag hade mycket hellre velat läsa Totte-böckerna för min son än att läsa teorier om tvåspråkighet. Men nu har jag haft mitt första seminarium och därför tagit mig ledigt i kväll.


Eftersom förskolan hade stängt på grund av planeringsdag idag fick jag ta ledigt från jobbet också. Därför har jag hunnit med lite eftersläpande hushållsarbete, men också en tur till skogen i eftermiddags med M. Väskan var packad med ostmackor och bitar av "äppälää" (äpple). Vi tyckte båda att det var skönt att vara i skogen för oss själva och fika, titta på stenar, svampar och trädstammar, klättra och balansera och lyssna efter flygplan. Det hela var mycket vilsamt för själen och lite foglossning ändrar inte den känslan.

Och tänka sig: att till och med Skrylleskogen flaggar med regnbågsflagga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar