lördag 17 augusti 2013

Loe, Erlend: Doppler



Den här boken är också läsvärd. Den är kort och underhållande. Den innehåller massor av ironi och är samtidigt en tankeställare. Vad är det egentligen som är viktigt i livet? Och vem har rätt till vad? Hur långt är jag egentligen fri att bestämma över hur jag vill leva mitt liv?
Naturligtvis håller jag inte med Doppler - i så fall kanske om något litet, men i stort är han en idiot som jag inte begriper mig på ett dugg. Som människa - och synnerligen som familjemedlem och förälder - borde man förstå att man liksom inte bara kan frånsäga sig det här med att vara en MEDmänniska. Man ingår helt enkelt i ett sammanhang och man måste förhålla sig till sin omgivning på något sätt. Och sätter man barn till världen får man också ta sitt ansvar för dem. Punkt och slut!
Fast jag trivdes ändå gott med boken och med Doppler, som ändå är rätt sympatisk och rolig (som fiktiv karaktär i en bok!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar