onsdag 13 april 2016

Att ägodela

Självklart är jag intresserad av att minimera mitt slitage på miljön och försöker också bidra till en mer hållbar värld. Vissa saker bli ju då självklara, som att undvika bilkörning, låta bli att konsumera sådant som är onödigt osv. Och för oss är det också självklart att välja ekologisk mat, förnyelsebar elproduktion och när vi nu eventuellt står inför ett byte av värmepanna också överväga mer miljövänliga alternativ.

När jag påtade i jorden härom dagen insåg jag att vi har mer gräslök än jag är beredd att ge plats till. Samtidigt gör det ont att slänga gröna plantor på komposten så här års innan det blivit grönt i pallkragarna. Så smidigt då att jag kunde fotografera den och lägga ut i en lokal facebookgrupp. På två timmar var gräslöken adopterad av andra. Nästa gång är det kanske jag som får någon planta via facebookgruppen.

Jag är ju också med i facebookgruppen Växtförmedlingen. Genom den har jag skickat iväg en hel drös av alla de aloe vera-sticklingar som jag har hemma och i gengäld tagit emot en massa andra trevliga krukväxtsticklingar. Kostnad: enbart porto (jämför mad vad de kostar på Plantagen...).

Jag både köper och lämnar på loppis. När det kommer till barnböcker kan jag därför med gott samvete skämma bort barnen. Allt som jag rensar ut åker tillbaka till loppis. Pengarna som jag handlar för går ju till välgörenhet.

Att låna är ju också en fantastisk grej. När vi höll på med gipsskivorna i hallen behövde vi en dosborr (för att göra hål till kontakterna). En sån har man ju liksom inte hemma om man inte är hantverkare, typ. Vi har i alla fall inte en sån och kände inte heller för att köpa bara för att använda någon enstaka gång. Nej, då gick jag över till grannen, som är snickare. Han lånade gärna ut den och passade samtidigt på att ge lite tips på vägen med renoveringen. Det var ju glädjande både för honom och oss.

Igår lånade jag också boken Ägodela på biblioteket. Den gav mig nog inte så många fler tips, men den gav mig däremot ett nytt perspektiv på sociala medier. Genom att använda sociala medier för att ägodela (dela med sig, samäga, samtjänsta etc.) så leder de faktiskt till nya kontakter. Sociala medier brukar ju annars anklagas för att vara allt annat än social då de ersätter det verkliga sociala umgänget med ett digitalt umgänge. Men här finns möjligheten att få kontakt med främlingar som delar samma intresse, behov, klädstorlek eller vad det nu kan vara. Att låna en dosborr kan man ju också göra via en lokal facebookgrupp. Snart tänker jag fråga om någon har en motorsåg att låna ut så att jag kan dela på stubbarna som vi rullade hem när grannen fällde sin enorma cypress.

Det finns alltså otroligt många möjligheter idag att bjuda, byta, köpa eller göra sig av med prylar, utrustning, kläder, böcker, växter... you name it! Eller för att dela med sig av tips på återbruk.

Om vi alla utnyttjar dessa möjligheter flitigt så kommer vår miljö att belastas mindre utan att vi behöver göra avkall på det vi önskar.


http://www.naturskyddsforeningen.se/agodela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar