fredag 8 april 2016

Vår i holken

I måndags var det en fin vabdag igen. Sonen hade lite feber och var snorig som attan och lillasyster fick också stanna hemma av bara farten. Det var härligt väder ute under förmiddagen, så vi passade på att lapa frisk luft och hänga ut det nytvättade på tork (aaaah! ljuvliga, underbara, friska doft som sitter i lakanen sedan!). Ett flitigt talgox- eller blåmespar var på väg att göra sig hemmastadda i vår fågelholk. Så himla kul! Den har ju bara hängt uppe i två veckor! Sonen fick bråttom med att samla kvistar och pinnar under trädet som de kunde använda. Delvis var de rätt stora, så jag förklarade att de hellre använde torrt gräs för att göra det varmt och mysigt inne i holken. Han ville så gärna hjälpa dem att inreda, men se, det gör ju fåglarna bäst själva.

Sen var jag besviken på vår katt igen. För andra gången i år såg jag honom mumsa i sig en citronfjäril. Även om jag vet allt det där om instinkt och sånt hos katter kommer jag nog aldrig att kunna acceptera att han har ihjäl fåglar eller fjärilar för skojs skull. Något annat än skoj handlar det ju inte om - han har ju mat så det räcker och blir över. Och citronfjärilar är det ju ändå inte mycket kött på. Det är liksom bara onödigt i mina ögon.

Barnens lekkök har också börjat ta lite mer "kökslig" form. Jag var på Byggmax och köpte lite lecablock för att stadga upp det. Nu ska vi bara orka koppla in sågen och borra/såga upp ett hål för "diskbänken" också. Och så ska fejkkranen sättas på plats också. Efter hand lär det nog tillkomma lite fler detaljer, men inredningen får kidsen stå för.

Där hav vi en av de två flitiga fågelboarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar