måndag 30 juli 2012

Eugenides, Jeffrey: Middlesex

 

En av de roligast och mest fängslande böcker jag läst.

För att gå till grunden med hur det kommer sig att jag-berättaren både är kvinna och man berättar hon sin släkts historia. Jag både baxnar, fasar och skrattar. Berättelsen går rakt genom kulturer, etniciteter (raskonflikter), epoker och tar sig till sist rakt in i mitt hjärta. Den “krock” jag kanske känner är mest intressant just nu är den om kön. Callie växer upp och blir uppfostrad till som flicka, men blir under tonåren pojke. Det är under 70-talet som hennes kön med godtyckliga metoder utreds av en inom området framstående läkare. Trots att “utredningen” får tragiska konsekvenser gör den att Callie äntligen kan börja komma ut ur garderoben – en mycket smärtsam pånyttfödelse.

Läsvärd?: YES!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar