söndag 16 november 2014

En lampa i november

Om en månad firar vi två år i huset. Fram tills nu har det hängt en naken glödlampa i taket i korridoren mitt i huset. Den nakna glödlampan har väntat på den perfekta lampan. "Men kan vi inte hänga dit någonting så länge?" Nej, det kan vi inte. Och för ungefär ett år sedan stod det klart hur lampan skulle se ut. Men sedan dess har det ändå tagit ytterligare ett år innan lampan hunnit bli färdig och fått inta sin plats.

På loppisar hittade jag virkade dukar som flinka fingrar ägnat många, många timmar åt att virka. De kostade nästan ingenting. De kostade mindre än vad tapetklistret gjorde som jag använde för att limma fast dukarna på en uppblåst jätteballong. Längst upp fäste jag en ring av ståltråd med en fästanordning för lampsladden. Lampsladden är inhandlad på det blågula köptemplet, där de numera även har trendiga textilklädda sladdar.

Även om de virkande damerna nog inte hade tänkt sig att deras dukar skulle bli doppade i tapetklister en dag så måste jag nog säga att dukarna ändå kommit väl till sin rätt nu. Det vackra mönstret syns tydligare nu när lampan är tänd och det kastar dessutom skuggor på väggarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar