måndag 26 oktober 2015

Frost

Den här helgen har gått i frostens tecken. Det handlar inte bara om att grannarna skrapade bilrutorna i morse under hurtiga suckanden över häckarna, utan också om konsumtionen av Frost. Jo, jag har förstått att Disneys senaste film heter Frost och handlar om Elsa. Så långt har jag hängt med, men inte längre. Tills jag var på Ullared i lördags. Jag kan inte annat än att använda M:s senaste uttryck: "Å Maj Gad!" Inte för att jag trodde att Disney inte kunde marknadsföra sig - det vet man ju att de kan. Men alltså: det finns verkligen ingenting som inte finns i frostutförande! Jag tror bestämt att Elsa till och med har överträffat Hello Kitty nu! Och jag vet inte vad som är värst - Hello Kitty som inte alls ser ut som någon katt, eller Elsa som har alldeles för stora ögon. Tilläggas bör att jag ännu inte sett filmen Frost och att Hello Kitty inte heller existerar i vårt hem (ännu?), så det är kanske bäst att jag återgår till det jag har någon aning om...

...höstkrukan! Jag måste säga att jag är rätt nöjd med kombinationen i årets höstkruka. Det är extra kul med tanke på att sommarplanteringen aldrig blev som jag hade tänkt. Nejlikorna växte ur sina former, lobeliorna dog direkt och sommardahlian i mitten hade mest vissna blommor.

Men här är allt liksom gjutet - både färg och form. Och den är lika vacker nu som för några veckor sedan när jag planterade den. Jag hade ingen aning om att kärleksört fanns i krypvariant innan jag såg den. Och då tänkte jag att den skulle bli perfekt när den hänger så här över kanten. Och det höstiga lila är så snyggt i kärleksörten, prydnadskålen, murgrönan och stjälkarna till plättarna. Och kålens blad är ju lite silvriga och matchar den silvriga bakgrunden. När frosten slår till ordentligt kommer kålen också att se sådär vintrigt frostnypen ut - vackert! (Tills det töar, för då kommer kålen att bli en gleggig hög som måste bytas ut till en ljung).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar