måndag 5 oktober 2015

Ring-ring!

En av mina facebookkompisar la härom dagen upp en bild på en urcool strålningsfri mobiltelefon tillverkad av trä. Jag gick igång direkt, så vid första bästa chans i helgen så rotade jag fram min täljkniv och en liten stubbit och satte igång. M hjälpte mig att såga till träbiten med hjälp av fogsvansen (mestadels genom att hålla sig undan). Han fick i uppdrag att plocka fram en av sina insamlade pinnar som vi kunde använda för att göra knappar till telefonen. Lagom till kvällsmaten var alla delar fixade och skulle bara monteras. Det gjorde mannen och jag tillsammans när kottarna somnat. Till sist stod jag med lödkolven under spisfläkten som en tjuvrökare och brände in siffrorna på knapparna.

Direkt på morgonen när sonen vaknade och upptäckte telefonen började den ringa. Det var visst kusinen som ringde. Telefonen blev så uppskattad att den fick följa med till kyrkan på morgonen också.

Förutom att jag är rätt nöjd själv med vad jag åstadkommit alldeles gratis och med naturligt material så är jag utomordentligt lycklig över att barnen tycker om att leka med sådana här naturliga leksaker. Det behövs verkligen inga plastiga leksaker som plingar och tutar och väsnas. Jag ser ju också på förskolan att barnen ofta väljer att leka med de simpla träklossarna eftersom man kan göra så mycket med dem - garage, biltvättar, docksängar, staket, bondgårdar, vägar... Sonen är dessutom stolt över att jag har gjort den här telefonen åt honom. Han har sett arbetsprocessen och värderar den på ett annat sätt än prylar som är köpta.


En liten guide till hur jag gjorde telefonen: En bit trästubbe i lagom storlek sågades till. Jag hittade körsbärsträ, vilket inte är det smidigaste att tälja i (men med envishet och en bra kniv kommer man långt också i det segaste virke). Sedan täljde jag till framsidan på stubben så att den blev hyfsat platt, medan högtalaren och mikrofonen fortfarande är rundade (bara avbarkade). Alla kanter är täljda så att de känns mjuka. Knapparna är gjorda av en "skivad" träpinne och fastsatta med nubb och lim. Siffrorna är brända med hjälp av en lödkolv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar