fredag 11 april 2014

Dophelg

Förra helgen var det trädgården som gällde och under veckan som gick låg fokus på dopförberedelser.  Ja, och eftersom jag är "ledig" hamnade väldigt mycket på mig. Tur att jag hade erfarenhet från ett tidigare dop. Rätt mycket körde vi på repris: samma kyrka, samma plats för dopkalas, smörgåstårtor och "vanliga" tårtor, precis som sist och i stort sett samma gästlista. Det var ju lyckat sist och det blev det nu också.

Jag smyckade borden med söta servetter med ugglor på som jag köpt på House of ME och söta Bellis i rött, vitt och rosa. Pappa hade dessutom köpt chokladnyckelpigor på Lidl som var lagom "dopiga". Det är ju härligt med ätbar bordsdekoration! Och Bellisarna har jag planterat ute i trädgården. Passande nog fick vårt dopbarn en uppstammad bärbuske (Krusvinbär) i doppresent och nu står Bellisarna runt busken. Vackert! Och när bären är mogna kommer blommorna att vara överblommade, så att det inte gör något om man trampar på dem. Perenna ska de vara - jag har trippelkollat med olika västexperter som alla säger att även dessa vackra förädlade bollformade bellisar ska vara perenna.

Just nu känner jag mig väldigt nöjd med L:s doparrangemang i trädgården. Det rymmer så mycket symbolvärde. Dels hoppas jag att Bellisarna nästa år kommer att blomma så här års så att de kan påminna oss om dopet. Och samtidigt kommer bärbusken att vara full med knoppar. Knopparna passar också så bra till just dopet, för vi sjöng den här fina psalmen i slutet av dopgudstjänsten:

Sov du lilla, sov nu gott.
Du är döpt, ditt hår är vått. (Nåja, rätt torrt vid det här laget, då storebror M varit mycket noggrann när han fick torka dopvattnet från L:s huvud.)
I Guds händer vi dig lagt,
ditt och Guds namn här blev sagt.
Du är på den gröna gren
liten knopp, Guds ögonsten.

Fråga sen allt vad du kan,
vem är Gud och var bor han?
Vem har skapat jord och allt;
lejon, fåglar, varmt och kallt?
Fråga oss om tro och hopp,
dop och nattvard, lilla knopp.

Liten knopp på Livets träd,
litet barn på vuxet knä.
Livet rymmer hemlighet,
större än vad någon vet:
som en knopp som går i blom
du vårt barn, Guds egendom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar