söndag 27 april 2014

Explosioner i slow motion

Det är otroligt vad som ryms i små knoppar! I början av året är de så små och sen, när man tror att de ska brista, så blir de ändå lite större. När jag var liten brukade jag stå med kikaren i prästgårdens fönster och spana på knopparna, för jag ville inte missa när de slog ut. Jag kan säga att jag aldrig lyckats bevittna "smällen" då knoppen brister och lövmassan väller ut. Sedan dess har jag ju sett på film att den där explosionen inte är någon explosion utan att bladen i knoppen i själva verket vecklar ut sig. Synd. Man tillsammans med alla andra knopputvecklingar blir det ju en tyst explosion.

Idag tog jag mig en närmare titt på lönnen. De tre rödaktiga flikarna är knopprester och i den har hela den här lövmassan rymts för bara några dagar sedan!


Och här är blomknoppar i ett av våra äppelträd. Så vackra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar