onsdag 23 april 2014

Lulllull till pallkragen

Jag har varit modig nog att så i våra pallkragar nu. Fröna har några år på nacken, så jag sådde riktigt tätt. Som vanligt. Det gör jag alltid. Och sen får jag gallra. Fast det vet jag inte om ännu, för jag tänker fortfarande att det aldrig kan bli morötter, rödbetor, rädisor, sallad och annat gott av små obetydliga frön - särskilt inte om de är gamla.

En annan fin grej som jag gjort i repris är att sätta gräslök längs kanten. Jag plockade upp självsådda plantor bland kryddorna, delade och planterade längs pallkragens kortsidor. Nej, vi är inte storkonsumenter av gräslök, men blommorna är så otroligt vackra. Gräslök är nog den finaste kantväxt man kan ha i en köksträdgård. Och en liten bonus är att den skrämmer bort morotsflugor. Fast än ser den lite spenslig ut, den här gräslöken.

På kolonin hade vi ett rejält köksland som var delat i fyra inramade odlingsbäddar. Den ena av den hade en riktig häck av gräslök och folk stannade ofta och beundrade den när gräslöken blommade. Oj, vad jag mådde när jag smög bakom palmkålen och rensade...

Jag hittade några växtpinnar i trä i mitt pysselrum och målade dem med hobbyfärg för utomhusbruk. Kanske håller de mer än en säsong. Vår 2-åring går gärna och plockar upp dem och sätter dem någon annanstans. Tur att jag bara har en pallkrage och bara 5 rader så att jag kan komma ihåg vad jag sått ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar