söndag 22 juni 2014

Tidningspappersmetoden

Knappt hade vi kommit hem från Uppsala så knackade grannen på. Klädd i finbyxor och nytvättad tenniströja. Han hade med sig kameran och ville prata om häcken. Så vi gick till häcken och tittade på hur tunn den var just under körsbärsträdet. Han berättade att han fått problem med plantorna också just där och att det nog berodde på de tjocka rötterna som han hittat när han grävde ett stort hål. Jag tittade på hans bilder i kameran som han skakigt höll fram. Jag hade dåligt samvete för att kirskålen stod i blom där vi trampade, för på grannens sida av häcken finns ingen kirskål. Där finns nog inget ogräs alls. Jag erkände att jag inte gjort något i rabatten på grund av kirskålen, men att jag hade stora planer som skulle realiseras kanske nästa år eller så. Efter en stund frågade jag vad han tyckte att vi skulle göra med körsbärsträdet och han sa att han gärna kunde tänka sig att bidra ekonomiskt. Så när detta var sagt och jag sagt att vi skulle fundera utbytte vi lite tips och frågor. Det hela var mycket trevligt.

Nu till funderingarna: Körsbärsträdet är ett av tre ståtliga träd på vår trädgård. Varje träd är en del av en treenighet. Okej, de tappar många körsbär i gräsmattan och det är väl lite jobbigt om man har småbarn som äter dem med hull och hår (med kvist och kärna) (eller om man är en sån som inte har något ogräs på sin tomt). Och vi behöver ju inte fler körsbär än dem vi har. Och vi ska ju ändå göra om i rabatten som trädet står i. Kanske lika bra att fälla trädet nu när vi ändå får lite bidrag (kanske dör det ändå om några år sedan grannen kapat i rötterna). Men trots bidraget kommer trädfällningen att kosta mycket och vi hade tänkt lägga pengarna på en hel del andra saker. Och träd fäller man inte om man inte måste. Man planterar träd, men man fäller dem inte. Skulle man kunna göra på något annat sätt för att spara på häcken och gynna växterna under trädet?

Jag frågar landskapsingenjören som förutom gödsling föreslår tidningspappersmetoden. Med den metoden gäller det alltså att vid nyplanteringar gräva bort lite jord, lägga tidningspapper (eller annan markduk)på rötterna, sedan kompost och plantor. Tidningspappret ska hindra rötterna från att stjäla näringen från växterna. Så smart! Hoppas att det kan funka både för oss och grannen så kan vi fortsätta att njuta av körsbärsblom och körsbär i gräsmattan.

Röjning pågår! Men här är de tre ståtliga träden. Det tredje, som det handlar om, står bakom trädet till höger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar