måndag 2 maj 2016

Pang! Så kom sommaren!

Första maj bjöd på årets första sommardag! Barnen och jag njöt av att kunna röra oss fritt mellan ute och inne utan att behöva dra på och av en massa kläder medan maken stod på knä på hallgolvet hela dagen. Stackars! Han har just börjat lägga de första plattorna av det nya golvet. Det kommer alltid något som ställer till problem - ett sviktande golv, en limmad tröskel, en sned skiva, ett sprucket kabelrör, ett snubblande barn, stängningsdags på Mygg Mass (Bygg Max på 2-åringska)... På fredag fyller min älskade och händige man år och då ska han få kalas och en fin present och då hoppas jag så klart att golvet är lagt och garderoben är på plats. Hoppas!


På eftermiddagen var barnen och jag en kort vända på scouternas loppis. Äntligen hittade vi lite dockskåpsmöbler av den sorten som jag inte riktigt vet hur jag ska göra själv. Plus en massa barnböcker och ett dinosauriespel. Det var ett bra och fyndigt loppisbesök för barnen. Tyvärr hann vi inte med att läsa alla nya böcker och vi hann inte med att spela dinosauriespelet heller. Sonen försökte spela lite med sig själv efter egna regler och det gick också bra.

I lördags var vi alla fyra i Skrylle en timme och lärde oss om snokar och huggormar. Sedan gick vi "hitta Vilse-stigen". På förskolan håller de just nu på med Hitta Vilse på sonens avdelning och han visste precis vad som skulle göras vid de olika stationerna och förklarade för oss och lillasyster.

Så här långt har blåbären längs Hitta Vilse-stigen kommit.
I söndags var vi alltså mest i trädgården och myste. Lillasyster tyckte att vi också skulle äta kvällsmaten ute, men det tyckte inte vi vuxna med tanke på att barnen var nybadade. Annars åt vi lunch och mellis i solen. Dagen till ära la jag på duken jag ärvt av min mormor. Det är den enda runda duken jag har och den är som gjord för bordet! När man lägger en duk på bordet ser det genast så väldukat ut på något sätt. Och så med blomma också - i betongvasen som jag just fått färdigt. Så klart att det fick bli något nybakat till eftermiddagskaffet då. Lite kladdkakemuffins med rabarber från trädgården på. Ni skulle sett lilla snäckan som stod på sin stol och skyfflade in kladdig muffins med sked i munnen. Det var choklad runt hela munnen och pappret var omsorgsfullt länsat när hon var klar.

Kaffe i solen med mormors duk.

Kladdiga kalldkakemuffins med rabarber på.

Ett av lördagens loppisfynd har redan fått ny kostym. Det skulle kanske kunna bli lite piffigare med en apelväxt istället, men just nu får en stickling från syrrans elefantöra duga. Metallen var slirig från början, men är nu lyxigt guldin med hjälp av lite sprayfärg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar