lördag 7 januari 2012

Julkortsbollar

 

Såhär års börjar man fundera över vad man ska göra med förra årets julkortsskörd. De kan ju inte hänga uppe ända till sommaren och att slänga dem i återvinningen skär i hjärtat.DSC_0092

Därför gör jag som förra året: en julkortsboll som blir ett fint julpynt:

Hängde ni med nu?

Först klippte jag ut en cirkel att använda som mall. Den använde jag för att klippa ut 20 lika stora cirklar ur julkorten. Jag valde naturligtvis godbitarna bland motiven på julkorten.

Sedan gjorde jag en liksidig triangel av mallcirkeln. För att få detta rätt behöver man kanske fråga sin ingenjör-make (vilket jag gjorde). Eller titta på bilderna nedan och se om de kan hjälpa dig på något sätt. Triangelns sidor är 2*radien*cos(30), säger ingenjör-maken.

Triangeln la jag ut på baksidan av varje cirkel och tryckte in en fördjupning längs triangelns sidor med hjälp av en pennspets. Sedan är det det enkelt att vika upp kanterna på framsidan av cirklarna.

Nu är det dags för kompositionen. Så här ska det limmas:

  • 10 cirklar limmas ihop omväxlande med varannan bred sida ner och varannan bred sida upp så att det blir en rak remsa. Det blir bollens “mage”.
  • 5 cirklar limmas ihop med den spetsiga sidan uppåt. Det blir bollens topp.
  • 5 cirklar limmas ihop med den breda sidan uppåt. Det blir bollens botten.
  • Nu ska botten och toppen limmas fast på bollens “mage”.

Eftersom jag är lite otålig och absolut inte kan vänta medan limmat torkar använder jag gem för att hålla ihop flikarna medan limmet torkar.

Till sist tog jag ett julrött organzaband och en avbruten tändsticka för att göra en upphängning. Det är mycket enkelt: knyt fast bandet på tändstickan och tryck in det hela i den lilla öppningen mitt uppe på bollen.

Och allra sist: glöm inte att skriva årtalet på någon flik så att du kan hålla reda på från vilket år julkorten är. Nu har jag två bollar: Den stora är från 2010 och den lilla är med julkorten från 2011.

DSC_0136

1 kommentar:

  1. Hej, tack för titten hos mig. Vilket sött pynt att återanvända sina julkort till. Jättefin idé. Krukan du har gjort i keramiken med ansiktet är jättefin och så läckert med lavaleran till. Trevlig helg. Kram Johanna

    SvaraRadera