lördag 14 januari 2012

Världens nattlampa

 

När jag var liten hade jag en tygtavla över sängen med en cirkus och cirkusdjur på. Jag minns att jag tittade mycket på den och tänkte att vår son också ska få något ögongodis över sängen. Efter en del tänkande och flera skisser blev tavlan ändå en repris på en konstruktion som jag gjort tidigare.

tavla1

Först skruvade jag ihop två lika stora ramar med hjälp av vinkeljärn. Måtten bestäms givetvis av tyget (som i det här fallet kommer från Åhléns). På den ena ramen häftade jag fast tyget med en häftpistol och på insidan av den andra ramen fäste jag en ljusslinga med hjälp av småspik. Den här ljusslingan har LED-lampor så att det inte finns någon risk att de bränner hål på tyget eller…

När ramarna var klara så långt skruvade jag ihop dem med möbelvinklar i varje hörn. Ramarnas vinkeljärn placerar jag mellan de två ramarna så att det blir en glipa. I den glipan låter jag sladden till belysningen gå.

Sen är det naturligtvis smart att montera en strömbrytare precis under tavlan så att man inte behöver kravla på golvet för att släcka och tända.

tavla2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar