tisdag 17 januari 2012

Tygbollar med lappar

 

DSC_0039

Här är ytterligare en leksak till små älsklingar. Det enda som behövs är lite tygrester, fyllnadsvadd och band. De band jag använt här är från Panduro. I den ena bollen har jag lagt en liten rassla och i den andra en pingla i en liten burk, men det är ju inget måste…

DSC_0015DSC_0016

Först klippte jag ut sex lika stora ellipser. Därefter nålade jag ihop dem två och två och la tre olika dubbelvikta band emellan. Jag sydde sedan ihop sömmarna med både raksöm och sick-sack så att det håller bra. Över banden sydde jag dessutom fram och tillbaka.

När det är gjort ska det se ut så här:

DSC_0018DSC_0019

Sedan nålade jag ihop alla tre bitarna räta mot räta som bilden visar och sydde ihop på samma sätt som ovan. En sida lämnade jag naturligtvis öppen, men jag sick-sackade kanterna.

DSC_0021DSC_0023

Här har jag fyllt bollen med fyllnadsvadd och en rassla. Öppningen sydde jag igen för hand och voilà – där har vi bollen!

Det var så enkelt och roligt att jag genast sydde en till. Nu återstår att se om prinsen gillar dem. Sixten gör det tydligen.

DSC_0034DSC_0035DSC_0036DSC_0037

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar