lördag 21 december 2013

Marias dag

Imorgon är det fjärde advent och Marias dag. Barnet i min mage har fortfarande inte kommit. Visserligen är det 4 dagar kvar till beräknad förlossning, men M kom ju motsvarande redan i måndags. Jag hade räknat med och hoppats att Lillasyster hade varit här vid det här laget.

Nu är det bara två paket kvar på M:s paketjulkalender. När jag hängde upp den trodde jag att det skulle vara fler paket kvar när Lillasyster anlände. Och för varje Solsidan-avsnitt som jag och maken har tittat på på söndagskvällarna så har jag tänkt att "nästa vecka kan vi kanske inte titta, för då har säkert Lillasyster kommit". Det känns minst sagt lite snopet.

Imorgon kommer också min mormor, Mumi, till oss i Lund för att fira jul. Tänk om hon inte hinner uppleva det tredje barnbarnsbarnet?! Och Lillasyster kommer ju för evigt att förbanna oss för att hon är född så nära jul - kanske till och med PÅ självaste julen! Det stressar mig. Men jag vilar samtidigt i det som min kloka mamma skrev i ett sms: "Det ligger ju i sakens natur att det är ett barn som bestämmer över julen och inte våra föreställningar om hur det ska vara." Så fullt av symbolik att födas just under julen. Och skulle det dröja till januari så är väl det också rätt ok - mindre symboliskt, fortfarande nära jul, men smart med tanke på skolsystemet...

Här är en julig origamistjärna som jag vikt under en av de dagar jag varit föräldraledig i väntan på Lillasyster.



1 kommentar:

  1. Jag tänker på dig. Kram från Kristin ( från jobbet)

    SvaraRadera