lördag 4 april 2015

Fantasiskapande

På sistone har jag låtit mig inspireras av olika naturleksaker och naturlekmiljöer för barn. Efterhand vill jag nämligen skapa någon sorts naturlekplats i miniformat i vår trädgård. Den ska vara en fantasieggande och lustfylld plats för barnen. Just nu har vi en rätt stor yta i trädgården som egentligen inte kan användas till så mycket annat. Den stora perennrabatten är nämligen täckt med markduk och kommer så vara i minst två år till för att döda kirskålen. Under tiden går det inte att anlägga något ordentligt där ändå.

Igår snickrade jag ihop en balansgång och för någon vecka sedan gjorde jag en enkel vippbräda. Idag sågade maken upp en trädgren i mindre bitar så att de kan användas till byggklossar och sen sågade han också till ett pussel av en spillbräda. Vi vuxna funderade lite på om pusslet skulle funka för barnen. Men när 3-åringen fick tag på bitarna byggde han sig en bondgård av dem. Där ser man - ibland blir det inte alls som man tänkt sig utan bättre!

Kaffebord med "träd" på i den grekiska hörnan.

Klossar och träpussel/bondgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar