fredag 1 maj 2015

Omsluten

Nu börjar våra körsbärsträd att blomma. Nyss var blomknopparna omslutna av hölje och nu är hela körsbärsträden omslutna av skirt vitt. Snart är också hela trädgården omsluten av gröna häckar

En av de finaste sångerna jag vet är:

Du omsluter mig på alla sidor
och du håller mig i din hand.
Du omsluter mig på alla sidor
och du håller mig i din hand.

Jag tycker att den passar både när jag söker trygghet, men också nu på våren.



De här betonghänderna pysslade jag med för några veckor sedan. Det var inte så lätt, tycker jag. Men det blev ändå ganska bra. Gjutformen var svår att tillverka, eftersom jag inte hade något bra kärl. Det skulle vara tillräckligt djupt och brett för att jag skulle kunna få plats med händerna och så att det ändå var minst 0,5 cm kvar till kanten (hur man nu skulle kunna ha koll på det när gjutmassan inte var genomskinlig precis). Det gick sådär. När jag hade plockat ut händerna kollapsade hela formen. Jag hällde vatten i så att den skulle hålla formen tills jag blandat betongen. När betongen var ihälld fick jag lägga en tyngd ovanpå för att hålla ner formens överdel. Förmodligen är det därför som betongen inte kommit ända ut i fingertopparna. Jag fick också skrapa av en del betong som runnit ut genom formen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar