torsdag 24 september 2015

Spontanmiddag direkt ur myllan

I kväll blev det så där jobbigt när jag skulle laga middagsmaten. Kycklingen som låg i frysen skulle ha legat i marinad i kylen ett dygn samtidigt som det var tänkt att den skulle ligga på tallriken en timme senare. Det gick ju inte ihop. Och gårdagens mat skulle ha varit ärtsoppa, men någon hade visst glömt att lägga ärtorna i blöt kvällen innan, så det fick bli en rockad i veckomatsedeln helt enkelt. Men idag var en liknande rockad helt enkelt inte möjlig. Den här typen av framförhållning är vi värdelösa på. Nästa gång jag planerar en maträtt som måste förberedas dagen innan får jag nog sätta mobilen på påminnelse.

Vilken tur då att det var fint väder och kidsen var ute i trädgården efter förskolan. Det blev bara till att sätta grepen i jorden och fiska upp några jordpäron och dra upp en purjolöksvippa ur pallkragen och sen trollade jag fram en potatis- och purjolökssoppa som alla gillade. Den snart 4-årige satte i sig tre hela skålar fast han visste att det vankades efterrätt, nämligen ostkaka. Dottern var dock mer sugen på ostkakan än på soppan och hon proppade i sig så mycket ostkaka och grädde att hon inte orkade någon välling innan sängdags. Hon brås på mig den gottegrisen...

Det känns så gott på alla sätt att kunna fixa en hel maträtt på det man själv har odlat. Pinfärskt, härodlat, ekologiskt och allt. Dessutom tycker jag att det är häftigt när barnen kan se var maten kommer ifrån och hur den har blivit till. När det gäller potatisen har sonen själv varit med när vi satte den och fröna till purjolöken var det ju faktiskt han som sådde (även om det var länge sedan).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar