måndag 6 juni 2016

Kväll i juni

Förra veckan var jag ute varenda kväll och klippte sniglar. Det primära var faktiskt inte att hämnas eller för att leva ut aggressioner eller annat destruktivt. Nej, det är bara så otroligt underbart i trädgården så där dags. Alla dofter från fläder, Doktor Westerlund, syrén, lavendel, citronmeliss och alla andra kryddor är så härligt intensiv just då. Temperaturen var angenäm, ljuset underbart och allt är så fridfullt!
Första kvällen klippte jag 108 stycken, andra kvällen var det nåt på 40, tredje kvällen 23, fjärde kvällen tror jag det var 18 och sen har jag inte räknat mer. Men färre och färre blev det trots att jag inte letade kortare tid och trots att jag vid det här laget känner till deras favorittillhåll. Ok, jag vet att äggen inte kläckts än, men om man tänker att jag i runda slängar klippt 200 sniglar på en vecka och att varje snigel lägger 400 ägg var (för så sägs det) så har jag ju ändå lyckats förhindra EN invasion åtminstone.

Jordgubbarna mognar.

I ett av träden är det riktigt gott om äppelkart.

Doktor Westerlund doftar helt underbart!

Humlorna surrar i salvian och bland gräslöksblommorna.

Mer sallad än vi äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar