torsdag 2 juni 2016

Så fort allting går

Nu är det nästan en månad sedan som maken fyllde år och vi hade födelsedagsmiddag under surrande och blommande körsbärsträd. Och bara för 6 veckor sedan kunde man äntligen konstatera att träden slagit ut. Under tiden har syrenbuskarna på andra sidan gatan stått i lila brand så man knappt kunde se de gröna bladen bakom. Nu är vårblomningen förbi. De vita kronbladen från körsbärsträden har blivit bruna och på äppelträden sitter äppelkart stora som gräslöksblommor. Köksträdgården är en kakofoni av lilablommande salvia och blommande gräslöksbollar. Den bara jorden syns knappt mer i pallkragarna. Rädisorna är over and done och salladens andra sådd har snart kommit halvvägs. Och solen fortsätter att steka på varenda dag. Maj månad smäller alltid högre än jag anar innan. Det är i maj som livet vänder. Varenda gång och på så många plan.

Köksträdgården i fullt ös.
Hallrenoveringen har också nått det stadium att man kan kalla den mer klar än ofärdig. På kvällarna har vi ägnat oss åt diverse pynt. Förutom tapetträdet har vi också tapetserat en liten bit vägg i hallen där barnens jackor kommer att hänga. (Kommer att hänga eftersom det inte varit tillräckligt dåligt väder ännu för att använda jackor.) Av samma tapet klippte jag ut ett vildsvin som jag limmat fast på barnens dörr. Det var 4-åringen som ville ha just ett vildsvin när jag frågade vad han ville ha för djur där. Och av dinosaurierna som jag köpte på Biltema strax innan renoveringen gjorde jag jackkrokar. Jag var först lite orolig att 4-åringen skulle bli arg för att jag hade haft sönder hans dinosaurier, men han blev jätteimponerad och har visat "sina dinosaurier" för kompisar. Jag är också nöjd.


Och medan solen öser in genom fönstren i vardagsrummet och bränt bladen på krukväxterna har jag tänkt att det skulle behövas något slags solskydd. Vi har inga persienner som bara blir dammiga och någon gardin vill jag inte heller ha eftersom den tar bort ljus som vi så gärna vill ha. Plötsligt uppenbarade sig lösningen, precis innan det var dags för månadens loppis och en tur till byggmarknaden! Det blev ramar med hjälp av vinkeljärn och på dem häftade jag fast loppisfyndad spetsgardin. Nöjd! Det blir ett vackert skuggspel på väggen också när solen lyser in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar