onsdag 20 augusti 2014

Bärtjuv

Björnbären mognar. Men skördarna blir aldrig särskilt stora hos oss. När jag har repat busken på mogna bär är det bara 30% av de plockade bären som är kvar i skålen. Resten har sonen norpat. Han är rätt duktig på det där. När han varit ute ensam i trädgården kommer han ibland in med tomatkärnor över hela jackan (fast han vet att han inte får plocka tomaterna själv eftersom han i så fall hade länsat alltihop) och jord runt munnen. Igår fick jag tala honom tillrätta med skarp röst igen. När jag var färdig tittade han på mig och sa "Förlåt, mamma." Åååå! Söta unge!

Nå, så vad göra av björnbären när de är så få? Jag har en yoghurthink i frysboxen som jag fyller på med nya björnbär allt eftersom. Till sist ska det väl ändå räcka till en paj, en burk marmelad eller någon god efterrätt? Och så praktiskt det återigen är med yoghurthinkar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar