fredag 29 augusti 2014

En reflektion över ett ord i ny tappning

Gårdagens promenad i Skrylle fick mig att reflektera över betydelsen av ordet tillgänglig, en synonym för bland annat ordet nåbar. Men här används det visst i utökad betydelse: nåbar för "den som sitter i stol eller har svårt att gå". Jag undrar hur länge de klurat på formuleringarna. Vad kan det vara för stol de syftar på...? Orden handikappad och rullstol/rullstolsburen lyser verkligen upp texten med sin frånvaro, för visst är det just de orden man kommer att tänka på? Eufemismerna är ett faktum!

Så har jag alltså lärt mig att ordet handikappad är fult att använda. Innebär detta att vi kommer att få tillgängliga platser på bussen och tillgängliga parkeringsplatser framöver? Eller är tillgängligheten bara reserverad för dem med tillstånd?


P.S. Min avsikt är INTE att raljera över någons eventuella behov av särskilda parkeringsplatser eller sittplatser på bussen. Jag vill inte heller missunna någon upplevelser i naturen - tvärtom! Jag reflekterar bara över själva begreppet tillgänglig. Ingen ska känna sig träffad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar