söndag 10 augusti 2014

Ett kryp-in till trädgårdens minsta

Jag är på jakt efter lite fler bärbuskar och därför tog jag mig en titt i en av mina trädgårdsbiblar i veckan. Lena Israelssons Handbok för köksträdgården är nog min favorit. Där snuddade min blick vid ett insektsbo gjort av en ihopbunden bunt ihåliga pinnar. Just det, tänkte jag.

I verkstan träffade jag på ett gammalt cd-ställ som Ikea sålde för en del år sedan. Det fick bli stommen till ett insektshotell. Jag har pillat lite med det i veckan: kilat in en trasig tegelsten, klippt pinnar, sågat till spånskivor, borrat i trädstubbar, samlat kottar, klippt fler pinnar, lirkat in en trasig kruka fylld med strimlad bark och slutligen förseglat med kycklingnät och spikat fast takpapp. Idag blev det klart och uppskruvat i bärträdgården. Nu hoppas jag på många fina nyttoinsekter i våra trädgårdar nästa sommar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar