lördag 9 augusti 2014

Löftets båge

Igår hade vi en trevlig familjemiddag med barnens mormor och morfar, kusin, moster och morbror. En sådan middag kommer vi inte att ha på länge eftersom mormor och morfar nu flyttar långt bort. Det svider i hjärtat. Framför allt svider det å barnens vägnar. M pratar ofta om morfar och vill ofta åka och hälsa på honom och berätta saker för honom.

Strax innan våra gäster skulle komma började det regna ute på det dukade bordet. Det blev nästan som på midsommar - ska vi äta ute eller inte? (Det blev ute - alla fick en servett att torka av sin tallrik med innan.) Och när gästerna kom lyste en stark regnbåge över himlen. Så vackert!

Regnbågar är inte bara vackra för att de är vackra att titta på - de betyder så mycket och står för så mycket. Det är kanske inte så konstigt med tanke på att de dyker upp just efter regn. Regnbågar står bland annat för hopp, ljuset efter mörkret. Med alla sina färger står den också för stolthet och mångfald (vilket prideflaggan vill visa).

Det sägs också att det finns en skatt där regnbågen slutar. Jag minns att jag som barn gav mig ut och letade efter denna skatt och blev besviken varje gång jag kom till det ställe där regnbågen slutade och insåg att den hade flyttat på sig.

Ännu mer står regnbågen för ett löfte. Regnbågen ger inte bara hopp om ljus - den lovar det. När Gud hade låtit det regna i 40 dagar och 40 nätter över jorden lät han regnbågen vara en symbol för löftet om att aldrig låta det regna så mycket igen att allt blir översvämmat.

Så fint att den lyste över oss när vår kväll började. Det känns hoppfullt och löftesrikt inför framtiden när mina föräldrar flyttar iväg. Jag undrar vad det är för skatt som den tar med sig.

Löftets båge lyser över Dalby. Foto: Min mor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar