måndag 13 juli 2015

Avbockat!

Vissa saker kan man med glädje och nöjdhet lägga till handlingarna. Att prova surströmming till exempel.
Svärfar har länge lovat mig att få prova surströmming. Det har jag faktiskt sett framemot. Jag har ju hört en massa hemskheter om surströmming - allt från dioxin, DDT, stank och smak - men samtidigt är det de som gillar surströmming (min svärfar inräknad). Självklart var jag därför nyfiken. Men sedan norrlandssemestern slipper jag nu att vara nyfiken på surströmming och kan med nöjdhet konstatera att det helt enkelt inte lockar mig. Jag är glad att jag provat och rekommenderar alla andra nyfikna människor att också prova. Uppenbarligen finns det de som gillar surströmming och du kanske är en av dem. I så fall kan du glädja dig över att din magkatarr och andra diverse magåkommor sägs bli bättre av surströmming!

Men innan ni provar surströmming kan det vara bra att känna till följande:
1. Som ju alla vet ska surströmming INTE ätas inomhus och än mindre ska burken öppnas inomhus annat än i ett ordentligt dragskåp. Stanken är obeskrivlig.
2. Om man gör paus i ätandet och går in en stund måste man på nytt vänja sig vid stanken när man kommer till bordet igen.
3. Tillsammans med kokt potatis, smör, lök och gräddfil smakar surströmmingen inte särskilt mycket.
4. Flugor tycker om surströmmingslukten.
5. Räkna med surströmmingsuppstötningar resten av kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar