måndag 20 juli 2015

Lilla fågelbadet

Det tar sig ändå rätt sakta i vår örtagård. Fortfarande är det nog hälften bar jord. Visserligen fyllde jag på med lite från Tirup häromdagen, men hålen beror till stor del på att jag inte fyllt dem. Till viss del får jag dock ändå skylla på årets massiva snigelinvasion. Fy för! Min purpurkvanne ser mest ut som ett förkrympt konstföremål med glittriga spår på... Men häromdagen kom det beställda Nemaslug (nematoder) mot sniglar. Jag har spritt ut det enligt konstens alla regler. Jag samlade dessutom in en hel barnhink full med äckliga sniglar och lät dem bada i nematodvätskan ett bra tag innan jag spred ut dem på strategiska ställen i trädgården igen - smaklig måltid *moahahaha*. Det gick snabbt att fylla hinken och med stor hjälp av min son (som noggrant vaktade att de inte kröp ur sitt nematodbad) gick det rätt kvickt att få ut det hela i trädgården. Äckliga jäklar!

Nåja, ett hål i örtagården är nu fyllt med ett fågelbad på fötter. "Fötterna" är avsågade grenar från vår lönn som står för nära gatan. Så småningom ska den bort och ersättas med ett lite mindre snödroppsträd. De där avsågade lönngrenarna har verkligen använts sedan skövlingen: först agerade de väggar i en lövkoja till barnen, därefter blev de tjockaste delarna fötter till fågelbadet och de lite mindre kvistarna mumsades ner av vår flismaskin och ligger nu som marktäckning. De långa spröten har jag sparat som växtstöd. Fint kretslopp.

Fågelbadet, förresten. Det har jag gjort själv med hjälp av en riktigt betongkunnig keramikpolare. Det är det första jag gjort i betong. Och fågeln gjorde jag på keramiken för många år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar