lördag 31 maj 2014

Allt för barnen

Idag har det varit en bra dag. Den började visserligen med svår huvudvärk trots att jag var uppe i natt och tog en värktablett, men efter frukost och kaffe svängde världen om på rätt köl igen.

Sen tog jag ut min mamma-tid på loppis. Eftersom jag gjorde en djungelträdgård att leka i till sonen igår berättade jag för honom att jag skulle titta efter lite plastdjur på loppisen som han kunde ha där. Jag hittade en giraff med knut på halsen, en cowboy och en åsna (som vi ju kanske kan ha i julkrubban när det inte är säsong för djungelträdgård). Inget farligt lejon eller tiger. När jag kom hem var det första han sa: "Var är djuren?" Jag vet inte om det var gulligt eller ett tecken på bortskämdhet. En tvååring kan ju inte veta att man inte kan få saker hur som helst. (Han fick en Duplo-polisbil också.)


I eftermiddags gick jag dessutom loss med sekatör och grensåg i slyn omkring en av våra syrenbuskar. Det ska bli en koja där. (Igen: skämmer jag bort barnen?!) Är det testosteronet i mig (?) som gör att jag gillar det här med grensåg och stor effekt? Nu är nästan allt slyet borta och halva gräsmattan har blivit skog. Och jag känner en enorm tillfredsställelse över detta. Lite putsning bara och lite flis på marken bara... och kanske en liten trasmatta, bord och stolar och en gardin till fönstret - nej, stopp! Det räcker med marktäckning och putsning i år, sen får kidsen själva designa när de blir äldre. M har redan hjälpt till inne i kojan. Han har hittat en massa sniglar där. När kojan är klar ska han bo där, har han sagt. Jag sa att han kan fortsätta bo i huset, men att han kan fika där. Så nu längtar han till att han får sitta där och fika och äta kex. Det ska vara kex med bokstäver på, enligt önskemål. Kan man säga nej till det? Det får väl bli kex med dinosaurier på som kompromiss då...


Och så en bild på krydderierna som blommar i lila. Så vackert i kvällsljuset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar