tisdag 13 maj 2014

Vem har skrivit och varför?

Ibland händer det att vänner på Facebook delar varningar. Det kan handla om igelkottar i valborgsmässoelden, om sånna idioter som går omkring och skär hästar och lamm i hagarna... Igår läste jag en sådan "varning" på Facebook som gjort mig arg sedan dess. Det handlade om någon som på väg in i sitt stall mött ett gäng rumäner (antog personen) som var på väg att ta med sig en häst. Rumänerna kom av sig när ägaren dök upp och försvann sedan i en grå bil full med datorskärmar. Händelsen hade ägt rum 20 minuter innan inlägget skrevs på Facebook.

Själv hade jag, och de flesta nog med mig, blivit vettskrämd om jag mött en grupp främmande människor i mitt privata stall (om jag hade något) som var på väg att ta min häst. Jag förstår många av de kommentarer som följde på inlägget. Men jag hann inte läsa många kommentarer innan rena hatkommentarer haglade så som "jävla tiggarpack, de där rumänerna". (Vi vet ju inte ens om det verkligen var rumäner och vad spelar det förresten för roll - hade det varit ett gäng svenskar hade man väl blivit lika rädd?!) Här började jag bli arg. Vad är egentligen meningen med det här inlägget???

Några av dem som kommenterade undrade var det hade hänt, så att man skulle veta om man behövde vara orolig själv. På den frågan fanns inget svar, trots att inlägget redan var några dagar gammalt. Det fanns över huvud taget inga kommentarer från inläggets avsändare i loggen. Här började jag bli misstänksam (och arg). Och det faktum att det inte fanns någon kommentar som gav uttryck för oro för den drabbade och det faktum att det inte är någon privatperson - utan gårdens namn - som gjort inlägget gör mig mycket misstänksam till själva händelsen.

Vid det här laget var jag förbannad! Det är valtider nu...

En uppmaning till oss ALLA: var lite källkritisk innan du delar varningar och inlägg. Vem har skrivit och varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar