onsdag 21 maj 2014

Första skörden

Jag har njutit av några härliga trädgårdsdagar den här veckan. Vädret har varit kanon och jag har bland annat satsat på att lägga en gräskant mellan gräsmattan och aroniahäcken på framsidan. Nu ser det snyggt och prydligt ut. Det är nog smart att satsa på sådana saker som gör att trädgårdsjobbet blir enklare - åtminstone sånt som är tråkigt att göra.
Igår grillade vi och till det hade vi små rädiseprimörer som jag gallrat från pallkragen. De är så härligt läppstiftsrosa och mjuka i färgen. Men hujedamej sån kraftig smak de redan har, de små rackarna. Det ska bli fint när de är lite större så att man kan ta en tugga, doppa i salt och sen ta en tugga till. Och en kall öl till, så klart.

I lördags var vi på växtloppis i Alnarp. Jag fyndade inte hälften av vad jag hade på min lista. Det mesta fanns inte. Tre små minitomater i brunt, gult och rött och en svartvinbärsbuske kom vi hem med. Och så körde vi förbi Jula för att köpa ett planteringskärl till tomaterna. I söndags skulle vi ha åkt till en plantskola som hade billig försäljning till allmänheten just denna dag, men efter att ha njutit av karnevalståget i Lund i hällregn... Dyblöta, nöjda och irriterade klev vi in i bilen tillsammans med en gallskrikande bebis. Nej, då blev det till att åka hem istället. Men det var ju egentligen lika bra, för när jag nu tog mig tid att rensa i entrérabatterna såg jag att både Max Frey och rudbeckian (som jag skulle köpa) frösått sig duktigt. Bara att vara försiktig med rensningen alltså... ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar