torsdag 21 januari 2016

Härliga vab-dag!

Detta är min tredje jobbvecka sedan julledigheten och jag har ändå inte jobbat en enda hel vecka. Jag hade tänkt viga just torsdagarna till min uppsats eftersom jag råkar vara lektionsledig just denna dag fram till mitten av terminen. Men både idag och förra torsdagen fick jag vabba. Det är trist när barnen måste vara sjuka. Förra veckan hade jag två eländiga, glödheta högar att mysa med och idag var det kräkkarens. Det är helt ok med kräkKARENS även om jag går runt och är supernojig över nya uppkastningar och noga luktar på bajsblöjorna. Måtte nu ingen annan här hemma bli sjuk!

Medan flickebarnet sov sin middagssömn passade sonen och jag på att gå ut i trädgården för att fotografera, mata fåglarna och andas, andas, andas och lapa sol. Himlen var ljust blå, minusgraderna stänkte, ett ljust skimmer låg i luften och farbror Rimfrost hade varit så, så flitig. Överallt satt det tjocka lager av frost och varenda spindelnät såg ut som att det var målat med tjock tuschpenna. Och från taket på fjärilsholken reste sig snökristallerna rakt upp i luften. Sagolikt!

Farbror Rimfrost kommer förresten ur en av sonens favoritböcker så här i vintertid. Det är Elsa Beskows bok "Olles skidfärd" som vi har läst en ett par gånger i juldagarna.





Fågelmaten gjorde vi i december. Vi blandade smält kokosfett med fågelfrön och hällde i en muffinsplåt. Sedan ställde vi det i garaget för att stelna.

Sonen arbetar med att skotta snö i pallkragarna.

Krusbärsbuskens alla taggar är noggrant inpackade i tjock frost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar