lördag 23 januari 2016

Mini make over i köket

I julklapp fick jag en bok som jag hade önskat mig - jag måste säga att jag önskade den själv, för annars tror folk nåt... - Rensa ut & lev lättare - en smart guide till ordning hemma av Eva Maria Karlander. Boken har 52 veckoteman på ställen eller områden som man ska rensa ut och eftersom det nu är kalendervecka 3 så har jag rensat köket den här veckan. En hel hög med attiraljer och kokböcker kommer att åka med till loppis nästa helg och förhoppningsvis glädja andra.

Det bästa med att rensa ut köket var kanske inte så mycket att det blev någon synbar effekt mer än I köksskåpen, utan kanske mer att jag såg vad vi hade och att det blev lite mindre prylar. Skåphyllorna blev ju också avtorkade, i flera fall för första gången sedan vi flyttade in. Jisses, vad jag kände mig nyttig efter en omgång i köket på kvällen!

Jag gick igång så till den milda grad att det synliga i köket också fick sig en liten make over: diskmaskinen och mikron försågs med kontaktplast i fejkmarmor och kaffemaskinen vände vi ett kvarts varv på så att den där ytan bakom kaffemaskinen som alltid blev full med grejor försvann. Istället förvarar vi sånt småkrafs nu på insidan av en skåplucka, för där har jag nämligen klistrat fast korkunderlägg som barnen målat och som vi nu kan ha som anslagstavla för kuponger och kallelser etc. Och recepttidningarna, som varit ett sånt rörigt inslag på köksbordet och arbetsbänken har jag nu slaktat på användbara recept och sedan skänkt till pappersinsamlingen. Recepten har jag tejpat in i en pärm med fotokartong i - snyggt sorterade efter ändamål, så klart (mat, sött, bak o.s.v.).

En annan kul grej är att maken är på också. Ja, hans starka sida är väl inte att rensa direkt, men han har i hög grad bidragit till estetiken. Han har idag (äntligen!) bytt ut de lösa allmogelisterna till släta, vita golvlister. Vilket lyft! Det ser genast mycket renare och prydligare ut trots att vi inte dammsugit idag! Och dessutom sitter listerna fast och ligger inte löst lutade mot väggen som de förra gjorde!

Egentligen skulle köket behöva en lite större ansiktslyftning. En ny, mindre, snyggare och effektivare fläkt står på önskelistan och dessutom skulle jag vilja ha nytt slätt kakel istället för det där pizzeria-aktiga strukturkaklet som är omöjligt att få rent. Mikron skulle så klart varit inbyggd, men det är inte mycket att göra åt det när de förra ägarna gjorde om hela köket strax innan vi flyttade in... Och så arbetsbänken, som det saknas en bit av sedan vi bytte ut spisen - den måste ju så klart också fixas. Och sen, när allt det är gjort, då skulle jag vilja ha ljusare skåpluckor och en diskbänk av sten istället för rostfritt...

Nästa vecka ska jag rensa bland livsmedlen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar