lördag 9 januari 2016

Januaris färg ska vara vit... eller??

Om ett par dagar är det tjugondedag Knut - den traditionella dagen för julgransplundring. Nu kör vi ut julen och tar tag i det överflöd som präglat våra liv i drygt en månad. Fredagsglöggen, lussekatterna, pepparkakorna, julmaten, pralinerna, promillena och för att inte tala om alla julklappar och prylar... Den vita månaden ska väl mest stå för att vi inte ska dricka någon alkohol denna månad, men knappt har vi svalt ris à la Maltan innan kalorijakten är igång i reklam, tidningar och i (sociala) medier. Och jag, som dessutom har fått en bok om att rensa ut hemma i julklapp, ska dessutom ägna mig åt det i 52 veckor framöver. Jaja, man behöver ju inte ta i så man kräks precis och någon sanning är det ju i allt det vita. Julen kan ju verkligen inte vara ända fram till påska - det vore både tjatigt och hälsovådligt.

Men ändå är januari en nystart och den här helgen känns som en riktig detox-helg på ett sätt. Mest för hemmet. I förmiddags körde jag ett ganska rejält lass med utgallrade prylar här hemifrån till loppis. Det var bara inlämning idag, så jag kom inte hem med något nytt ;o) Och i eftermiddags blev vi av med en Poängfåtölj med fotpall som stått där min sekretär står numera. Äntligen fick jag tummarna loss att lägga ut det på Blocket och det gick som smör. Härligt! Och imorgon ska en vän till mig köpa vår syskonvagn! Det är också helt underbart, för den har bara stått i vårt förråd och tagit plats i ett år nu. En underbar trotjänare som tagit emot mycket stryk och som vaggat våra mest värdefulla skatter. Jag minns hur det var de första gångerna som jag körde vagnen och kände mig så oerhört rik över att ha alla mina två barn precis framför mig, just precis här. TVÅ barn! Inte vara ETT! Fatta!!!

Ja, ok, det är alltså mest hemmets detox-helg den här helgen. Men för att bidra till min egen detox så har jag gjort en renande ansiktsmask, filat fötterna och noppat ögonbrynen. Det kan väl duga? På måndag kommer ju eleverna...!

Mamma Ekorre speglar sig i badrumsspegeln.
Pappa Ekorre värmer fötterna i kakelugnen. Så rogivande för honom att få sitta där och lyssna på spraket av brasan och titta på lågorna (av garn och knölat orange papper).
Den stora tavlan i övre hallen är gjord av en utriven pixiboksida och ramen är gjord av rörpärlor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar