tisdag 26 januari 2016

Utrensning på överextrem nivå men nu med vår i blicken

Nu är det kalendervecka 4 och enligt boken Rensa ut och lev lättare är det dags att ta itu med livsmedlen i köket. Och det kan vi väl säga att vi vrålstartade med. Natten till i måndags, med en halvtimmes mellanrum, drabbades både jag och mannen av kräksjuka. Vi var verkligen jättesjuka igår och tyckte så synd om våra barn som fick stå ut med två slöa högar till föräldrar som bara låg i sängen och sov. Vi var tacksamma över de två barnmatsburkar som ännu stod kvar i källaren och som barnen fick till lunch (och därmed är hemmet rensat på barnmatsburkar!). Till frukost fick de barngröt och till kvällen orkade vi fixa potatis- och morotsmos med kokta ärter genom att turas om att skala. Det var verkligen inte mycket liv i oss.

Idag fick barnen gå till förskolan och leka och äta riktig mat och i eftermiddags firade vi storkillens 4-årsdag med kanelbullefika och många legopaket.

Trots vår vrålstartade matutrensning har ju köksskåpen inte blivit särskilt rensade (bortsett från de två barnmatsburkarna). Idag har det räckt gott och väl med att ta hand om gårdagens sparsamma, men ingrodda disk. Nya lakan i sängen, dusch och vädring av huset har varit högre prioriterat. Och när vi väl hade kommit ut ur magsjukedimmorna upptäckte vi plötsligt att det är barmark ute. Gött att vi slapp hela den där isiga och blöta snösörjan som det måste varit ute igår. Vem, mer än jag, får vårvibbar av sånt?

Och så kan vi ju glädjas över de söta primulorna som jag köpte i helgen och som jag satt i krukor som jag norpat ur mina föräldrars hem innan de flyttade från Skåne. Det är krukor som jag minns har stått på en byrå och jag har alltid tyckt om dessa båda krukor med de söta linneorna på. Nu står de på soffbordet (bland allt det nya legot).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar