torsdag 24 mars 2016

Skärtorsdagsmys

Det blev nästan inget jobb idag. Hela veckan har jag känt mig lite småputt på alla kollegor som är ferielediga. Det beror nog till viss del på att den gångna helgen var så intensiv och att mitt behov av familjetid inte var tillräckligt mättat ännu när måndagen plötsligt infann sig. Planerna var att jag skulle få egentid på förmiddagen och sen sitta med min uppsats medan mina elever skrev uppsatsprov på eftermiddagen. Men se, så fick lillan feber och jag fick vabba istället. Det var inte fy skam precis, även om det hade varit roligare och enklare om hon inte varit sjuk.

På eftermiddagen fick hon följa med till jobbet en liten stund så att eleverna fick skriva sitt uppsatsprov. Sen hämtade vi sonen på förskolan som kom hem lagom till att påskkärringflocken kom springande. Hungriga kärringar tog för sig av chokladäggen som han fick bjuda på.

Under förmiddagen, när sonen var lämnad på förskolan, tittade vi på Johans fordon och på Daniel Tigers kvarter en stund. Sen pysslade vi. Jag länsade badrummet på tomma toarullar och klippte till haröron och något kycklinglikt av dem. Sedan blandade jag färg som Snäckan målade med. I eftermiddags, när den ojämnt målade färgen hade torkat, limmade vi på ögon och jag ritade dit detaljer och pysslade fjädrar till kycklingarna. Det blir nog schyssta servettringar till påskmiddagen.

Hararna ser väl lite ledsna ut och inte vet jag om kycklingar har sådana där "öron", precis, men L var stolt när hon visade sitt pyssel för pappa. Och det är väl egentligen det som är poängen. Jag kanske ska dra lite med pennan under harnosarna så att de ser lite gladare ut, eller var säger ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar