måndag 21 juli 2014

Mandelmanns

Underbara dag! På sommarens första semesterdag packade vi familjen i bilen och körde till Österlen. Det blev en tur till Mandelmanns Trädgårdar, Kivik och musteriet, fika på Svabesholms kungsgård (jag kan rekommendera den syndigt goda chokladkakan) och slutligen mötte vi vågorna vid Stenshuvud. På vägen hem somnade M i bilen och fick välbehövlig sömn.

På Mandelmanns träffade vi, helt otippat, goda vänner från Lund. Deras dotter är lika gammal som M och de båda 2,5-åringarna gick hand i hand i trädgården. Och med oss hem fick vi en squash (hoppas jag kan göra någon god puré till lilla L av den), ett knippe morötter (varav M tuggat i sig ett par stycken under dagen) och några fina örter som ska ner i den blivande örtagården. Det är bland annat en rosmarin, en chokladmynta och en - håll i er nu - odödlighetsört. Av odödlighetsörten (gynostemma) kan man göra te som tydligen är hälsofrämjande på en massa sätt, bland annat bidrar den till cellföryngring, vilket måste vara anledningen till namnet.

Som inspiration tog jag bland annat med mig staketet med luktärter (se nedan) och sen tog jag naturligtvis en bild på den vackra vågformade planteringen med fårull som marktäckning mellan vågorna. I övrigt var trädgårdarna över mina förväntningar och jag återvänder gärna till lavendeldoft, dignande aprikoser och växthus proppfullt med tomater...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar