lördag 19 juli 2014

Nu börjar vi anlägga!

Denna heta sommardag har jag ägnat åt att gräva. Där solen gassar som mest ska jag anlägga en örtträdgård. Eller kryddträdgård. Jag vet ännu inte riktigt vad namnet blir. Men det kommer att bli otroligt bra, tror jag.

Längst upp i hörnan har vi vårt bärland. Det kommer att få täckbark på marken och så ska det vara mestadels uppstammade bärbuskar där så att det ser lite luftigare ut och så att katterna inte pinkar ner bären för oss. Innanför takpannor står hösthallonen.

Nedanför bärlandet ska det bli en köksträdgård med pallkragar (fler än den lilla ensamma som vi har nu) och sjösten mellan pallkragarna. Mot häcken ska det också bli en bänk, eftersom kvällens sista solstrålar når just dit.

Och längst ner kommer då krydderierna. Marken sluttar från bärlandet neråt, men det är också en konstig "kulle" som den nuvarande pallkragen står på. Därför ska kryddträdgården grävas ner ett hack som motsvarar grässvålen. Den använder jag för att höja och jämna till marken i den blivande köksträdgården. Det kommer att bli som en terass alltså. Det blir hur bra som helst. Men det är ett väldigt grävande och tungt också. Och det är mitt projekt, alltså är det jag som gräver. Och som jag sagt tidigare: i trädgårdens soligaste del... Denna heta sommardag... Och just det är anledningarna till att jag bara kommit halvvägs med grävandet trots att jag tagit i för kung och fosterland.

Före.

Efter idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar