onsdag 30 juli 2014

Trädgårdsonsdag

Helt otippat öppnade sig himlen över oss igår och välsignade oss rikligt (för rikligt?) med efterlängtat regn. När regnet slog mot garagetaken på andra sidan gatan blev det sådan ånga att ovanvåningarna på husen bakom nästan försvann. Också idag har det regnat till och från och trädgården är genast mycket grönare och vi är lite mer energirika. Huset är nu städat och jag packade ner barnen i vagnen i eftermiddags för en långpromenad/middagssömn. Målet var att gå till Trädgårdsonsdags trädgård och tillbaka igen. Men...

sonen somnade aldrig (trots att han lovat) och dottern vaknade innan vi ens kommit fram. Hon hade ont i magen och var plötsligt otröstlig. Dessutom hade det börjat regna. Jag fick ringa efter maken med bilen som skulle hämta oss i trädgården. Han kom som en välsignelse i regnet (även om det tog en stund för honom att hitta). Och då hade han skyndat sig så mycket att han glömt babyskyddet hemma. Efter lite dividerande och ammande fick han köra hem med sonen och hämta babyskyddet och komma tillbaka för att hämta oss brudar. Under tiden uppehöll vi oss i växthuset och tittade på en fet humla och en trollslända som förirrat sig dit. Och så tog jag lite bilder så långt jag nådde från växthuset.

Hällregnet utanför köksfönstret igår eftermiddag.

Jag har sett sådana förr. Kanske ska jag göra en sådan till nästa år.

Och det här kunde kanske vara en idé till köksträdgården.
Skulle nog bönorna gilla i alla fall.
Trampstenar behöver man alltså inte bara ha i rabatter - de funkar lika bra i grusgångar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar