söndag 30 augusti 2015

Tidigt höstgöra

Jag vill ju inte påminna om det självklara så här i sensommartider, men snart börjar faktiskt hösten göra sitt intåg på riktigt. Jag har redan börjat dela perenner och fylla ut där det blivit hål. Idag fyllde jag igen det största hålet i en av entrérabatterna med självsådda Max Frey-nävor. Jag plockade upp dem bland häcken av myrtentry som vi har som inramning runt rabatterna på framsidan. Och i hålen i myrtentry-häcken satte jag nya hemmaförökade myrtentry. Så väldans ekonomiskt detta var - helt gratis! Förhoppningsvis har allt tagit sig till kommande höst så att hålen bara är ett minne blott.

Om en månad kommer också en lökleverans som ska pulas ner i rabatterna på framsidan. Och i april blir det fyrverkeri!

Fast det är inte så illa just nu heller. De där solbrudarna som heter Bishop-nånting är ena väldigt invasiva biskopar! Till våren ska jag verkligen gräva bort dem som är längst mot gatan och bara sätta en fesen liten rad in mot husväggen. Det räcker med en fesen rad, för när de börjar blomma såhär års så är de allt annat än fesna! De är rätt skräpiga nertill och under vinterhalvåret står de som skräpiga monument i rabatten. Nä, de ska bort! Fast längst bak mot husväggen kan de nog bli fina eftersom deras mindre smickrande delar då inte syns bland de andra växterna. Och mer Rudbeckia vill jag ha istället.

Just nu gläds jag över dahliorna som jag grävde upp från päronens fritidshus i höstas. Inte kan man ha dahlior vid fritidshuset?! Dahlior förpliktigar ju att man gräver upp på hösten och ner på våren.

En liten söndagsbukett med dahlior, ringblommor och grekisk vädd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar