torsdag 20 augusti 2015

Trädgårdstorsdag

I eftermiddags blev jag positivt överraskad i trädgården! Det var verkligen roligt att upptäcka ett överdåd av björnbär, de första mogna tomaterna och så min favvosort rödbetor som nästan klättrar upp i handen på mig när jag viker undan blasten.

Att björnbären plötsligt blivit så många - beror det på en gynnsam sommar för dem eller beror det på att vi bundit upp björnbärsbusken i år? Förra året räckte bären nätt och jämt till en paj förutom det som M stoppade i munnen. I år lär det räcka till många pajer OCH till båda barnens munnar. Och så är det ju så finurligt i år att det finns en massa bär ganska högt upp på väggen - i plockhöjd för vuxna, men oåtkomliga för de små... =)

Att tomaterna var mogna var det naturligtvis M som upptäckte först. Han kallas för "Tomat" ibland av morfar för att han är så otroligt förtjust i tomater. Faktiskt kan han leva på bara lite cocktailtomater i hela dagar. Men det är ingenting vi föräldrar tycker är så bra. Och så när han kom med den första gyllengula tomaten i hands (gul sort) så fick jag naturligtvis snabbt komma med kameran och fotografera och sen skörda några så att vi andra också skulle hinna få smaka. Det lyckades. Nästan. För när det var middag och jag fördelat tomatskörden på familjens tallrikar var han snabb att sno pappas tomater också. Det fick han inte, så det blev en kompromiss: han tog en matkniv och delade de två tomaterna på pappas tallrik så att han själv fick två mosade halvor och pappa två ganska hela halvor. Därmed var han nöjd. Och pappa också.

Och rödbetorna: Forono. De är avlånga och söta och goda också när de stått länge i jorden. De växer liksom inte så långt ner i jorden, utan fortsätter växa uppåt och ser ut som mörkröda korvar som kommer upp ur jorden (jag vet inte vad ni tänker på när jag förklarar, men jag tänker absolut inte på något som har med bajs att göra). Blasten är förresten också jättevacker och det har hänt att jag använt dem i blombuketter som jag plockat till köksbordet.




1 kommentar: