tisdag 18 augusti 2015

Tisdagstips

Jag vet inte om ni, precis som jag, tenderar att lägga ambitionsribborna lite för högt så här i nystartstider. Nu ska jobbet skötas duktigt (och jag ska bl a leva upp till min nya befordran som utvecklingsledare för SVA på gymnasiet), uppsatsen ska skrivas på en tid som inte existerar, jag ska vara en bra och kärleksfull mamma som hämtar tidigt på förskolan och har ork att ännu hitta på något stimulerande för barnen mellan hämtning, kalsongtvätt och middagslagning, som får iväg familjen till jobb och förskola smidigt och rivningsfritt, som pysslar och tankar jag-tid på stulen tid, som ska få hemmet att må bra och trädgården att blomma (och inte vissna). Det vore även önskvärt med lite tid för träning för att spöa skiten ur den resterande foglossningen och så mår man ju så bra och blir piggare av träning, har jag hört. Och så ska ju maten vara nyttig för de växande barnen och för att jag helst skulle bli av med de där sista förbannade mammakilona.

Men vad jag egentligen ville säga: Eftersom vardagen nu för de flesta dragit igång tänkte jag komma med ett smart tidsbesparande tips. Vi tänker göra matinköpen via webben under den kommande mest intensiva perioden. Det innebär iofs att jag offrar hela måndagkvällen på att knappa in varor i nätbutiken, men så slipper vi ägna hela lördagsförmiddagen på det. För lördag - det är familjedag. Och så när jag sitter där och knappar i mina slitna mysbyxor så kan jag samtidigt beställa en kopp te av min man. Och särskilt mycket dyrare blir det egentligen inte att handla över nätet. Hemkörningsavgiften sparar man nog snabbt in på att slippa köra själv och på alla impulsköp. Men - och här kommer tisdagstipset - förakta inte impulsköpen! Ty, ni som går och storhandlar i en fysisk butik kanske visserligen har glömt att skriva upp t ex mjölk på listan, men eftersom ni går samma snitslade bana förbi mjölken i affären så kommer ni garanterat att komma ihåg den ändå. Webbutiken har ingen snitslad bana och det är som gjort för att man ska glömma det självklara och tvingas dra iväg till affären ändå redan på onsdag. Därför bör man ha en "basinköpslista" med allt sånt som man liksom "alltid" köper och så en lista med sånt som man behöver till veckans mat. Och sen gäller stenhård disciplin på att genast skriva upp när något tar slut. Alltid. För nej, det kommer man inte ihåg när man sitter där i sina mysbrallor och skyndar sig att klicka in allt i varukorgen innan midnatt.
retrofolk.se
Tänk den som hade en sån här fin basinköpslista... Fast kanske med lite annat innehåll.

2 kommentarer:

  1. Du skriver så bra o roligt.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Det känns peppande och kul när jag får höra att andra roas av set jag skriver. 😊

    SvaraRadera