måndag 1 februari 2016

Dagens första och sista


Tänk att dagen och veckan kan börja så här vackert! Jag har en liten stund egentid mellan lämningen på förskolan och bussen på morgonen. Jag njuter av att vara själv även om det regnar eller är kallt, men när jag ser sånt här så bådar det gott. Även om eftermiddagen var så där pissigt grå och blöt så ger den vackra morgonrodnadens åtminstone löfte om de ljusare tider vi går mot. Nu hoppas jag på årets första hela arbetsvecka utan vabb och sjukdom. Och I know... It's vabruari...


För att spara tid i vår vardag och helgtid beställer vi vår mat via internet och får den hemlevererad på tisdagkvällar. Det är mycket tidsbesparande. Tyvärr händer det dock att det blir fel. När man klickar hem varor i form av bilder på en datorskärm är det svårt att se skillnaden på 25 gram smör och 1000 gram smör. Det händer också att webbutiken ändrar på något utan att jag märker det. Som det här med bananerna. Hittills har jag klickat hem bananerna styckevis och när jag för en vecka sedan klickade hem vad jag trodde var 8 bananer kom det istället 8 PÅSAR bananer - en hel papperskasse full! Vi har gjort vårt bästa med att konsumera bananer här hemma i veckan och jag har även delat ut till eleverna i min lilla grupp, men nu är det rätt brådis. Vi har nog ett drygt tiotal fräkniga bananer kvar och snart är de bruna. Således svängde jag ihop en sats bananmuffins ikväll och om någon kväll ska vi käka soppa till middag ackompanjerat av bananscones. Här kommer en lista på fler banantips:
- bananbröd
- bananpannkaka
- stycka och frys in till smoothie
- bananmjölk
Har ni fler tips på vad man kan göra med fräkniga bananer så får ni mer än gärna kommentera. Och har ni något smarrigt recept så kommer jag att bli superlycklig om ni delar med er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar