onsdag 17 februari 2016

Nattning, återbruk och ordning

Nattningen tog låååång tid ikväll. Återigen känns det som att vi sitter fast i nattningsträsket som tar minst halva kvällens vuxentid. Anledningen är att snäckan är förkyld och har halsfluss och är hostig. Hon får ofta krupp när hon är förkyld och en gång förklarade ambulanspersonalen för oss att skrik gör kruppen värre. Alltså; när hon är förkyld gör vi allt som står i vår makt för att det ska gå skrikfritt tillväga och kontentan av det är att vår vuxentid krymper till nästan obefintlighet. Igår var den definitivt obefintlig då jag dessutom var på föräldramöte på kvällen och middagsdisken och leksakshavet ännu behövde röjas undan innan man själv fick krypa till kojs.

Och vad gör man medan man sitter där inne i mörkret och ska vara ointressant och tråkig utan att själv krypa ur skinnet av tristess? Ja, vad i hela världen skulle man ta sig till om man inte hade den där välsignade paddan att glo på?! Ikväll har jag knarkat anslagstavla upp och anslagstavla ner på Pinterest och bläddrat igenom några glansiga diy-tidningar på Readly. Jag läste så klart också mejlen och såg att Eva Maria mejlat mig om att hon bloggat om min blogg. Sicken kick jag fick att visa upp något nytt påhittigt återbruk här hemma som både hör ihop med rensandet och med det återbrukspyssel jag inspirerats av på Pinterest.

Så här kommer dagens:

Lite då och då, framför allt innan jul, köper jag clementiner och sånt i trälådor i affären. När innehållet är konsumerat åker lådorna ner i matkällaren och får där husera lök, morötter, jordärtskockor, rödbetor, potatis, palsternackor och annat rotigt och matigt som kan passa att lagra i dem. Märkligt nog säljs ju rotsaker ofta i plastpåsar i affären och det vet väl alla vad som händer om man förvarar dem i plastpåsar... Bläää! När vi handlat sliter vi alltid upp påsarna direkt och lägger ner dem öppna eller bara det uttömda innehållet i lådorna. Detta är ett återbruk som även den som har tummen mitt i handen kan fixa.

Och när jag ändå är i matkällaren så kan jag ju passa på att visa den fina ordningen som kom till stånd efter att mannen borrat sladdar till fiberuppkopplingen genom väggen och det blev så in i Norden dammigt och utrensningen av livsmedlen. På översta hyllan står gelé och sylt och marmelad som jag kokat av trädgårdens tillgångar. Rätt mycket röd vinbärsgelé, ser jag. Är det någon som vill ha?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar