tisdag 16 februari 2016

Snorkallt

Plötsligt har det blivit jättekallt igen. Det är vackert med rimfrosten och isen på pölarna. På väg till förskolan kunde 4-åringen inte låta bli att krossa sönder all is som låg på vattenpölarna. Skör is som lät som glas när den krossades. Vilken glädje det var för honom att få lov att förstöra och ta sönder när det är tillåtet. Att få tillåtelse att vara marodör och förstörare. Härskare.

Den frusna naturen är som ett mysterium på något sätt. Det bildas så många små vackra kristaller som snart ska försvinna igen. Det vackraste är det som är snabbast förgängligt. Det räcker med att solen gluttar fram så smälter ytan. Till och med den stelfrusna leran fjädrade lite under fötterna när jag gick hem i eftermiddags.

På vårt terrassbord har daggen frusit till is i ett häftigt grafiskt mönster. Jag undrar hur det kan bli ett sådant mönster när den smälta vattenytan alltid är slät. Och hur kommer det sig att sömmarna i den frusna ytan alltid är raka?

2 kommentarer:

  1. Tjusigt mönster!
    Minns att jag själv som barn kände ett starkt behov av att krossa alla is-pölar jag såg. Det var som roligt och spännande att se ifall det gick och att höra krosset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Matilda!
      Jag känner nog också igen mig. Det är något med de där vattenpölarna och ispölarna som fascinerar barn. Att plaska i vattnet och se hur ringarna sprider sig är häftigt. Märkligt att alla barn liksom dras till vattenpölar och hur man som vuxen ofta kan ångra att man var för lat för att dra överdragsbrallorna över skokanten. Och fast barnen vet vad som kommer att hända när de sätter ner foten i pölen så är det lika fascinerande varje gång. Är det för att de vill veta om det blir likadant som alla de andra gångerna eller är det känslan av att kunna härska över vattenytan?
      Kul att du hittade till min blogg! Hoppas att du tittar in fler gånger och lämnar avtryck!
      Joanna

      Radera