fredag 26 februari 2016

Legoordning

Vår sons presenter vid jul och födelsedag följer visst alltid ett tema. Vid två fick han Duplo, vid tre fick han tågbana från Brio och nu, när han fyllde fyra, fick han Lego. Lego är ju som bekant en nyttig leksak som utvecklar kreativiteten, finmotoriken, fantasin o.s.v. Men det är också bekant som en leksak som förvandlar föräldrar till fakirer - att trampa på glödande kol är ingenting mot att trampa på en legobit - I just say... Till råga på allt har legobitarna förmodligen vingar som gör att de har en tendens att sprida ut sig överallt och där man minst anar det. Även om rumpan är välpolstrad så känns det när man sätter sig på en legobit som ligger i soffan (typ Ferdinand).

Vi provade att köpa en legolåda som man kan förvara legot i. Det funkade inte, eftersom en del kreationer - däribland brandstationen - är för höga för att få plats i lådan. Därmed sprack det hela...

Nåväl, nu hoppas vi att vi får bukt på legoeländet en gång för alla i helgen. Igår hämtade jag nämligen ett soffbord som jag köpt för en hundring på Blocket (IKEA Lack). På kvällen skruvade jag dit några hjul under det så att man kan flytta det mellan barnens rum och vardagsrummet. Samtidigt som jag tingade bordet beställde jag lite legobyggplattor via nätet. Lyckligtvis låg de i brevlådan när vi kom hem från förskolan idag så att vi redan ikväll kunde inviga konceptet.

Och ja, jag kör med ansiktsmask samtidigt som jag skruvar. Gör jag alltid ;)
När vi bestämt hur plattorna ska ligga ska jag tejpa fast dem med dubbelhäftande tejp. På hyllplanet under bordet tänkte jag markera ut parkeringsplatser till de fordon som inte är i bruk. Men jag får nog först montera någon form av tippkant så att inte bilarna rullar ner av sig själva. De har ju ingen handbroms.

Och som en liten bonus: förvaringslådan för Legot passar precis in på hyllplanet under bordet. Någon designer måste ha tänkt till! I like!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar